+31 (0)26 202 23 71 info@vanvorst-support.nl

Anti-stress reminders l Van Vorst SupportAnti-stress tips

Iedereen kent waarschijnlijk met tijden het gevoel ‘geleefd’ te worden wel. We hebben een druk bestaan en stellen hoge eisen aan onszelf. Je gezinsleven, je werk, het huishouden, het bijhouden van sociale contacten, je sport. Het geleefd worden door je agenda, rennen van afspraak naar afspraak en ook weer op tijd thuis moeten zijn voor het één of ander. Helaas maken we daarnaast ook nog soms dingen mee in het leven die we niet in de hand hebben, extra zorgen om je kinderen, je relatie, je inkomen, problemen met je gezondheid of die van een dierbare.

Voor een tijdje kunnen we dat wel, maar als het er structureel insluipt, kunnen er langzaam maar zeker klachten ontstaan. Dit wordt het General Adaption Syndrom (G.A.S.) genoemd, het syndroom waarbij ons lichaam stress opneemt als standaard-modus.

Het General Adaption Syndrom verloopt in drie fasen:
1. De alarmfase: Je lichaam gaat in de vecht- of vlucht-modus. Dit is een natuurlijke modus, evolutionair nodig om te kunnen overleven.
2. De adaptatiefase: Hier bouwt je lichaam resistentie op tegen de alarmfase. De vecht- of vlucht-modus wordt de standaardmodus.
3. De uitputtingsfase: In deze fase is het lichaam door zijn reserves heen op en ontstaan er klachten, bij de één sneller dan bij de ander.

De klachten kunnen zowel fysiek als mentaal zijn, zoals onder andere hoofdpijn, druk op je borst, hoge bloeddruk, hartkloppingen, slapeloosheid, zweten, piekeren, frustratie en depressie. Stress is, volgens stress-wetenschapper Dr. H.B. Selye, de veroorzaker van de klachten, maar niet het probleem. Het probleem is volgens hem het gebrek aan correct omgaan met stress. We ontkomen er niet aan, maar het gaat er dus om hoe je ermee omgaat. Hieronder een aantal anti-stress tips. Voor de één niets nieuws, voor de ander misschien een reminder.

Anti-stress reminder 1:
Verban het woord ‘moeten’ uit je gedachten en vocabulaire. Dan pas kom je erachter hoe vaak je dit tegen jezelf of tegen anderen zegt. Moet het daadwerkelijk? Wat gebeurt er anders? Probeer het zo vaak mogelijk te vervangen door mag, wil of zal. Je zult het verschil voelen!

Anti-stress reminder 2:
Het natuurlijke stressniveau is bij iedereen anders. Onderzoek dit bij jezelf, leer van je ervaringen en neem niet teveel hooi op je vork. Wees lief voor jezelf! En, het is nooit te laat om je plannen bij te stellen.

Ait-stress reminders l Van Vorst SupportAnti-stress reminder 3:
Stel prioriteiten. Wat is echt noodzaak en wat niet? Wat is het ergste dat kan gebeuren als je dit of dat op een later moment doet? Tip: Gebruik Todoist om je taken te ordenen: http://vanvorst-support.nl/taakmanager-todoist/.

Anti-stress reminder 4:
Plan tijd voor jezelf. Sla je agenda open en plan wekelijks tijd voor jezelf in om te relaxen, iets te doen wat jij leuk vindt of om gewoon even alleen te zijn.

Anti-stress reminder 5:
Mediteer zo nu en dan, probeer door rustig te zijn dichter bij jezelf te komen. Er zijn talloze meditatie-oefeningen te vinden op het internet. Er zit vast iets tussen wat bij jou past!

Anti-stress reminder 6:
Neem voldoende nachtrust, zodat je lichaam goed kan herstellen en je weer energie opbouwt. De één heeft meer nachtrust nodig dan de ander. Luister naar je lichaam!

Anti-stress reminder 7:
Deel met anderen. Praat met anderen over je gevoelens en ervaringen of zaken waar je mee zit. Het stressniveau neemt af wanneer stress wordt gedeeld.

Anti-stress reminder 8:
Ruim op. Orde en overzicht in je omgeving brengen ook rust in je hoofd. Het brengt tijdswinst en geeft een voldaan gevoel. Geen gehaast meer omdat je iets niet kunt vinden!

Anti-stress reminder 9:
Ga de natuur in. In de natuur ervaar je makkelijker gevoelens van ontspanning en rust. Laad je accu weer op met het zand tussen je tenen of vingers, met de frisse wind, het ritselen van de bladeren of het kabbelen van het water.

Anti-stress reminder 10:
Geef daar waar kan werk uit handen. Zijn er klussen die blijven liggen en steeds maar blijven spelen in je hoofd? Of kun je structureel wel een paar handjes erbij gebruiken? Onderzoek je mogelijkheden en geef werk uit handen!

Vragen of tips

Kan ik je ergens mee helpen of heb je nog vragen of tips? Laat het me gerust weten.

Heb je behoefte aan meer orde, overzicht of tijd? Hier vind je Get organized starttips!
Op zoek naar een goede taakmanager om prioriteiten te stellen en overzicht te houden? Hier vind je meer informatie over Todoist.
Hier vind je tips om overzicht te houden in je inbox en tijd te besparen.

Ga hier naar de homepage van Van Vorst Support.

Delen